För hyresgästen
Här har vi samlat våra bästa tips samt en FAQ med grundläggande regler för våra hyresgäster. Saknas det information om något som du undrar över får du givetvis mer än gärna kontakta oss med din fråga.
Tips och regler
-
Andrahandsuthyrning
Vill du av olika skäl hyra ut lägenheten i andra hand, ska du alltid kontakta Länsgården först och få uthyrningen godkänd. Om du hyr ut i andra hand, utan att vi godkänt det, riskerar du att förlora ditt hyreskontrakt. Länsgården tillåter 6 månader uthyrning för att prov-bo. Ska du studera eller arbeta på annan ort tillåter vi uthyrning i max 2 år.
Här kan du läsa mer om de skärpta regler gällande:
- Andrahandsuthyrning (PDF)
- Avtal för andrahandsuthyrning (PDF) -
Autogiro eller via PDF-mejl
Betala gärna hyran via PDF på mejl eller autogiro. Det är bekvämt, miljövänligt och du riskerar aldrig att missa en räkning. Kontakta oss, så hjälper vi dig att komma igång.
Om du ska göra en hyresbetalning från utlandet, använd:
Iban-nr är SE9695000099603445543626 och Bic-kod NDEASESS
Här kan du skriva ut medgivandeblankett för autogiro för Länsgården Fastigheter (PDF)
Här kan du skriva ut medgivandeblankett för autogiro för Gåsen Fastigheter (PDF)
Fyll i och skicka per post till betalningsmottagaren. -
Balkongen
Balkongen är som ett litet trevligt extrarum, men dess användning kräver också lite extra hänsyn. Blomlådor placerar du av säkerhetsskäl på insidan av balkongräcket. Vill du grilla är det endast tillåtet att använda elgrill. Det är förbjudet att skaka mattor från balkongen eller sätta ut fågelmat. Och är du rökare, tänk på att det kan störa grannarna.
-
Brandsäkerhet
Du ska kunna vara trygg i ditt hem. Därför ska du ha rätt brandskydd och känna till hur du ska göra för att minska risken för brand.
I varje lägenhet ska det finnas minst 1 brandvarnare. Det är Länsgårdens ansvar att tillhandahålla det och skulle du sakna en brandvarnare måste du kontakta oss. Vi rekommenderar att du provar din brandvarnare regelbundet för att säkerställa att den fungerar. Brandvarnaren ska tjuta när du håller inne knappen i några sekunder. Om det inte tjuter så måste den bytas ut. Du skall då göra en felanmälan för att vi ska kunna åtgärda det.
Batteribyte ansvarar du som hyresgäst för. -
Bredband, tv och telefoni
Samtliga våra lägenheter är anslutna till Stadsnät, Telia eller Tele2, som du kan teckna avtal med när det gäller bredband, digital telefoni och tv-tjänster. Ett basutbud av tv-kanaler ingår i hyran.
-
El
Länsgården Fastigheter använder sig av Visel. Det innebär att elen är registrerad i ditt namn på inflyttningsdagen.
Vill du byta elleverantör eller binda ditt avtal? Kontakta E:on som är nätägare.
Du behöver inte tänka på att säga upp ditt avtal vid avflyttning då detta görs av Länsgården Fastigheter. -
Felanmälan
Du ska i första hand felanmäla via Länsgårdens hemsida eller Mina Sidor på webben. På kontorstid ringer du Länsgårdens växel, 019-277 24 00. Vid akuta ärenden efter kontorstid ringer du SOS Alarm, 019-18 61 10.
-
Flyttanmälan
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring.
Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta lägenhetsnumret i husets entré, på din ytterdörr, på ditt postfack eller i ditt kontrakt.
Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen i entrén om det finns en sådan. -
Förråd
Alla lägenheter har inte egna förråd. De som saknar förråd kan hyra det mot ett mindre tillägg på hyran.
-
Hemförsäkring
Alla hyresgäster måste ha en giltig hemförsäkring. En sådan skyddar dig för extrakostnader vid exempelvis en vattenskada, då egendom skadas och du kanske måste flytta till ett tillfälligt boende.
-
Husdjur
Om du har husdjur bör du tänka på att dina grannar kanske inte är bekväma med djur eller har allergiska besvär. Ta exempelvis inte med dig ditt husdjur till tvättstugan eller andra gemensamma utrymmen. Ditt husdjur får inte heller förorena sandlådor och andra platser där barn leker.
-
Hyra laddplats
Vi kan idag inte erbjuda dig som hyresgäst en laddplats till bilen.
-
Innan du flyttar in
När du har skrivit på ditt hyreskontrakt och ska flytta till Länsgården är det dags att böra planera.
Teckna eller uppdatera hemförsäkring
När du bor i en av våra hyresrätter hos oss på Länsgården måste du ha en giltig hemförsäkring. Du väljer själv vilket försäkringsbolag du vill teckna den hos. En hemförsäkring ger dig ett bra skydd när oturen är framme. Har du redan en hemförsäkring kontaktar du ditt försäkringsbolag så att de kan uppdatera hemförsäkringen för att gälla din nya bostad.
Teckna elavtal
Det behöver du inte tänka på, Länsgården har något som heter Visel. Det betyder att Länsgården redan har startat upp ett abonnemang i ditt namn till inflyttningsdatumet. Vill du binda eller byta elleverantör, kontakta Eon.
Anmäl till Skatteverket att du flyttar
Anmäl till Skatteverket att du ska flytta till en ny adress. Då ser Skatteverket till att din nya adress hamnar hos de flesta myndigheter, företag och viktiga samhällsorganisationer. Det är gratis att göra en flyttanmälan via Skatteverket och det gör du på: www.skatteverket.se/flytta
Berätta för andra att du har ny adress
Alla får inte din nya adress via Skatteverket. Du måste själv se till att vänner, bekanta och andra får den.
Du kan också begära eftersändning av posten hos Svensk Adressändring, vilket kostar pengar.
Skaffa telefon, bredband, tv
När du flyttar måste du teckna nya avtal för de tjänster som du behöver på den nya adressen. Det kan till exempel vara telefon, tv och bredband. Glöm inte heller att avsluta dina gamla avtal på din tidigare adress.
Vi kontrollerar lägenheten innan du flyttar in
Lägenheten som du flyttar in i ska vara redo för dig. Allt i lägenheten ska vara rent och helt, därför besiktigar vi lägenheten innan du flyttar in.
Länsgården kontrollerar att allt i lägenheten är helt och i gott skick. Vi noterar skador och anmärkningar i ett besiktningsprotokoll och ser till att laga det som går att laga. När du flyttar in får du också med dig en kopia på besiktningsprotokollet som vi gjorde i samband med besiktningen. -
Jag vill förändra något i min bostad
Är du intresserad över att förändra något i din bostad eller har frågor om underhåll?
Kontakta oss via info@lansgarden.se så hjälper vi dig -
Legionella
Legionellabakterien finns naturligt i sjöar, vattendrag och grundvatten.
För att undvika att dessa bakterier kommer in i våra system tillämpar Länsgården kontinuerlig mätning och övervakning för att minimera dessa risker och tillse att vattnet håller godkänd temperatur.
Exempel på installationer där legionellabakterier kan växa till är följande:
- I beredare där inte hela vattenvolymen kan värmas upp till temperaturer över 50 °C, till exempel beredare där värmestavar eller sköldar inte värmer bottenvattnet.
- I beredare som har avlagringar på bottnen och som inte är möjliga att rengöra.
- I ledningsdelar där vattnet blir stillastående, till exempel kopplingsledningar som används sällan, avsättningar för tillkommande ledningar eller avstängda ledningar.
- På eller i material som möjliggör tillväxt av bakterier, till exempel vissa organiska material. -
Kvällar och nätter
Man ska som hyresgäst alltid ta hänsyn till sina grannar, särskilt på kvällar och nätter. Undvik därför exempelvis hög volym på tv och musikanläggning mellan kl. 22.30 och 06.00, då många vill sova.
-
Nycklar
Eventuella extranycklar eller taggar beställs alltid via Länsgården. Borttappade nycklar och taggar anmäls snarast till Länsgården.
- Extra lägenhetsnyckel 300 kr/st
- Extra tagg 75 kr/st
- Låsbyte lägenhet 3000 kr inkl. allt
- Låsbyte postfack 400 kr
- Tvättcylinder 400 kr
- Extra motorvärmarnyckel 75 kr/st
- Extra garagenyckel 400 kr/st
Vid förlust av lägenhetsnyckel KRÄVS alltid låsbyte som betalas av hyresgästen.
Vid förlust av tagg krävs anmälan till Länsgården då den måste spärras så att inte obehöriga får tillgång till trapphuset. -
När du flyttar in
Varmt välkommen!
Som ny hyresgäst hos oss på Länsgården är det några saker du behöver göra.
Hämta dina nycklar
Du hämtar nycklarna på Länsgårdens kontor efter klockan 13.00 dagen då ditt hyreskontrakt börjar gälla. Om den dagen inträffar på en lördag, söndag eller helgdag är du välkommen att hämta nycklarna efter klockan 13.00 den första vardagen därefter.
Boka en tid
Om du av någon anledning inte kan kvittera ut dina egna nycklar den bokade tiden och vill låta en annan person kvittera ut nycklar åt dig måste du ta kontakt med oss så vi vet om detta.
Ta emot nycklarna från den som flyttar ut
Det är okej för Länsgården att du tar emot nycklarna direkt från den som ska flytta ut från lägenheten, om det passar er båda. Ni behöver då meddela Länsgården att ni planerar att göra det och ni måste även fylla i och signera en nyckelkvittens och skicka en kopia av kvittensen till oss.
Du ansvarar själv för alla nycklar och taggar
Du får minst 3 originalnycklar till lägenheten. På lägenhetsnycklarna finns ett nummer. Kontrollera att alla de lägenhetsnycklar som du fått av oss har samma nummer. Beroende på var du flyttar in kan du även få andra nycklar till exempelvis tvättstuga, postbox, motorvärmare och så vidare.
Det är du som hyresgäst som är ansvarig över att hålla ordning på nycklarna och taggarna. Om du tappar bort en nyckel eller tagg ska du anmäla det till oss omgående.
Om du gör ett bostadsbyte
Du och personen som du byter lägenhet med kontrollerar och godkänner städningen i respektive lägenhet sjäva. Ni kan även boka en städbesiktning av Länsgården, men då måste båda lägenheterna vara helt tomma på saker vid det tillfället.
Kontrollera att besiktningsprotokollet stämmer
När den förra hyresgästen flyttade besiktigade vi på Länsgården lägenheten. Fel och skador som vi upptäckte vid den besiktningen noterade vi i ett besiktningsprotokoll.
Läs besiktningsprotokollet och kontrollera att alla fel som vi noterade är åtgärdade när du flyttar in. Vi rekommenderar även att du kontrollerar att det inte finns några nya skador som vi kan ha missat vid besiktningen. -
När du ska flytta ut
När du ska flytta ut är det mycket att hålla reda på. Både när det gäller ditt nya boende och det boende du lämnar. Här nedan hittar du information över sådant som är viktigt att komma ihåg när du ska flytta ut.
Så här gör du för att säga upp din lägenhet
Du kan säga upp din lägenhet via något av följande alternativ.
- Skicka ett mail till info@lansgarden.se
- En skriftlig uppsägning via ditt hyreskontrakt och lämna in den till vårt kontor på Skolgatan 36A, Örebro
- Ringa in till oss på 019 - 277 24 00
Hur lång är uppsägningstiden?
Uppsägningstiden för ett lägenhetskontrakt är 3 månader. Det finns dock undantag för den regeln om du omfattas av något av nedanstående alternativ:
- Om du redan bor i en av våra lägenheter och ska flytta till en annan bostad hos oss får du möjlighet att välja 2 månaders uppsägningstid i stället för 3 månader. Det gäller endast om det är du som står på både det föregående och det kommande kontraktet.
- När du flyttar till ett 55+ boende är uppsägningstiden 2 månader.
- Vid dödsfall är uppsägningstiden 1 månad för personens dödsbo. Fyll i blanketten Uppsägning av bostad pga dödsfall (PDF) och lämna in till Länsgården.
Det är alltid den första vardagen i varje månad som blir startdatum och anger vilken månad som räknas som första uppsägningsmånad.
Två personer står på hyreskontraktet men bara en ska flytta
Om ni är två som står på kontraktet men en av parterna vill säga upp sin del av kontraktet gäller 3 månaders uppsägningstid, om ni inte har kommit överens om något annat. Detta gäller även om den personen som säger upp sin del av avtalet har tecknat nytt lägenhetskontrakt hos oss på Länsgården. -
Ordningsregler
De här ordningsreglerna är en komplettering till det som står att läsa på baksidan av hyreskontraktet. Du bör därför först läsa igenom de avtalsvillkor som står där.
I §25 hyreslagen står det att "När hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras boendemiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet). Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fodras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten."
Med andra ord gäller bl.a. följande:
Ta alltid hänsyn till andra hyresgäster, speciellt mellan klockan 22.30 och 06.00.
- Spela inte musik, radio eller TV för högt. Var försiktig med volymen även dagtid.
- Stör inte grannarna med högljudda diskussioner, gap eller skrik. Inte heller med bråk, slag och knackningar.
- Undvik att ventilera lägenheten genom att ställa upp dörren till trapphus eller korridor.
- Mata inte fåglar från balkong eller fönster, skaka och piska inte mattor ifrån balkongen
- Sätt gärna upp blomlådor på balkongen men lådorna måste vara vända inåt, ur säkerhetssynpunkt. Tänk även på dina grannar när du vattnar.
- Balkongväv får sättas upp i samråd med fastighetsägaren.
- Låt inte husdjur springa lösa i trapphuset eller inom bostadsområdet, speciellt inte på barnens lekplatser. Se till att djuren inte förorenar i området och att de inte stör grannarna.
- Entré och trapphus ska kännas välkomnande och fritt från föremål. Trapphuset är din väg ut och räddningstjänstens väg in.
- Vi ser helst att du inte röker i lägenheten, även om det inte är förbjudet. Om du ändå röker i lägenheten, finns det risk att du får betala för renoveringen som orsakats av din rökning. Om du röker på balkongen, visa hänsyn till dina närmaste grannar. Det är förbjudet att röka i tvättstugan, trapphuset och andra gemensamma utrymmen. -
Parabol
Det är inte tillåtet att sätta upp egen parabol på balkong eller fasad.
-
Parkering
För att få hyra en parkeringsplats utav Länsgården KRÄVS det att du antingen bor eller arbetar i en av våra fastigheter.
Det finns inget kösystem utan det är tillgängligheten som styr. Det innebär att om en plats finns ledig i det området du önskar blir du tilldelad den.
För att hyra en parkeringsplats kontaktar du Länsgården via mail på info@lansgarden.se.
I mailet ska det tydligt framgå följande:
- Namn
- Adress
- Telefonnummer
- Mailadress
Länsgården tar sedan kontakt med AIMO Park om att du önskar hyra en parkering. Det är sedan AIMO Park som tar kontakt med dig och informerar om det finns någon parkeringsplats ledig samt kostnaden. Det är även AIMO Park som fakturerar dig för parkeringsplatsen.
NOTERA att om du flyttar ifrån eller inte längre arbetar i en av våra fastigheter så måste du säga upp din parkeringsplats! -
Prislista - tjänster du kan beställa
Alla hyresgäster har ansvar för att ta hand om sin lägenhet och själv lösa enklare fel. Om du inte har möjlighet att åtgärda felet, eller inte har någon som kan hjälpa till, kan du beställa tjänsten av oss.
Vi hjälper dig i mån av tid, mot en kostnad som läggs på din hyresavi enligt prislistan nedan. Övriga tjänster som inte framgår i prislistan debiteras enligt överenskommelse.
Prislista tjänster Länsgården (PDF).
-
Rökning
Vi ser helst att du inte röker i lägenheten, även om det inte är förbjudet. Om du ändå röker i lägenheten, finns det risk att du får betala för renovering som orsakats av din rökning. Och om du röker på balkongen eller vid entrén, visa hänsyn till dina närmaste grannar. Det är förbjudet att röka i tvättstugan, trapphuset och andra gemensamma utrymmen.
-
Skadedjur
Misstänker du att du har skadedjur av någon form, måste du anmäla detta via felanmälan.
-
Skötsel och underhåll av linoleumgolv
Har du ett linoleumgolv i din lägenhet? Här finns tips om hur du kan sköta om och underhålla ditt golv så att det håller längre och ser bättre ut.
Skötsel och underhåll av linoleumgolv (PDF).
-
Sopor och källsortering
För miljöns skull, och för att hålla kostnaderna nere, är det viktigt att sortera soporna rätt.
Tänk också på att soporna inte får innehålla farligt avfall, kemikalier, elektronik eller grovsopor. Dessa måste du transportera till en återvinningscentral eller återvinningsstation i din kommun. Småelektronik får dock lämnas på anvisad plats i soputrymmet. -
Störningar
Upplever du att dina grannar stör, kontakta dem först och berätta det. Om det inte hjälper, eller om störningen har andra orsaker, ring Störningsjouren på tel. 019 27 02 75.
Störande hyresgäst kan bli ersättningsskyldig för utryckningskostnader. -
Temperaturen i din bostad
Temperaturen i din bostad ska vara 20-21 grader. Värmen sätts på automatiskt i din lägenhet när det är kallt ute. Desto kallare det är ute, desto varmare vatten skickas ut till elementen.
Under de kallare årstiderna ska det vara 20-21 grader i Länsgårdens lägenheter. Folkhälsomyndighetens rekommendationer är att temperaturen i din lägenhet bör vara cirka 20 grader och aldrig lägre än 18 grader. När det är kallt ute sätts värmen i din lägenhet på automatiskt. Under hösten och våren skiftar temperaturen ute mellan varma dagar och kalla nätter. Detta innebär att det kan ta ett tag för värmesystemet att hitta rätt balans för temperaturen inomhus. Då kan du uppleva att det blir lägre temperatur i din bostad men det brukar generellt regleras på någon dag.
Kallt hemma?
Upplever du att det känns kallt i din bostad? Kontrollera först att dina element är påslagna och uppskruvade på max. Om de är det ska du göra en egen mätning av värmen innan du gör en felanmälan till oss.
Så här går du tillväga för att mäta temperaturen.
1. Mät temperaturen mitt i rummet på en meters höjd från golvet.
2. Visar termometern 20-21 grader är temperaturen i din lägenhet rätt.
3. Visar termometern under 20 grader flera dagar i rad, gör en felanmälan till oss.
Kalla element betyder inte att det är för kallt i din lägenhet
När ditt element känner av att det är rätt temperatur i din lägenhet stängs de av. Efter ett tag svalnar elementen till att ha samma temperatur som det är i rummet. Det är därför du ibland kan uppleva att elementen känns svala, fast det är kallt ute. Om det blir svalare än 21 grader inomhus så värms elementen upp igen.
Varmt hemma?
Vi förstår att höga temperaturer kan vara påfrestande. Vi har inte kylanläggning (AC) i några av våra bostäder, men det finns en del saker du kan göra själv för att få det svalare i din bostad.
- Stäng dörrar och fönster under dagen för att hålla värmen ute.
- Dra för gardiner eller dra ner eventuella persienner.
- Vädra in svalare luft under natten. -
Tips för att få en bra temperatur i din bostad
Nedan listar vi olika tips för att du ska få en så bra temperatur som möjligt i din bostad.
Möblera rätt
Ställ dina möbler en bit ifrån elementen och se även till att gardinerna inte hänger ner över elementen eller termostaten. Genom att du gör detta skapar du bästa förutsättningar för att varmluften från elementen ska kunna cirkulera och spridas runt i rummet. Om du inte möblerar på rätt sätt kan elementen stänga av sig och det blir kallare i rummet. Detta eftersom om du exempelvis täcker elementen kan den uppfatta som att det är varmare än vad det är och stängs då av.
Använd fläkten enbart när du lagar mat
Om du har fläkten eller spiskåpan på i onödan dras värmen ur lägenheten och ersätts med kall luft. Vi rekommenderar även att du rengör fläktens filter regelbundet med varmt vatten och fettlösande diskmedel.
Håll ventiler öppna
En del av våra lägenheter har synliga tilluftsventiler vid fönstret eller inne i lägenheten. Tilluftsventilernas funktion är att släppa in frisk luft, och våra frånluftsventiler som ofta sitter i badrum och kök släpper ut den gamla luften. Vrid inte på ventilerna eller täpp till dem. Den friska luften som strömmar in från ventilerna sprider värmen i din lägenhet och ger ett bra inomhusklimat. Om du stänger av ventilerna ökar du risken för att dina golv blir kalla eller drag i lägenheten.
Gör rent ventilerna
Vi rekommenderar att du rengör ventilerna med jämna mellanrum, minst två gånger per år. Torka av dom utvändigt med ljummet vatten och ett milt rengöringsmedel. Ändra aldrig ventilernas inställning! -
Trapphuset
Din utrymningsväg
Trapphuset är en livsviktig utrymningsväg. En brand där kan bli förödande. Därför ska trapphuset hållas fritt från brännbart material och sådant som kan orsaka en brand. Det ska också hållas fritt från sådant som kan vara i vägen vid en utrymning.
Enligt lagen om skydd mot olyckor är vi som fastighetsägare skyldiga att vidta åtgärder som kan skydda dig som hyresgäst och fastigheten mot brand.
Du som hyresgäst kan hjälpa oss genom att hålla entréer och trapphus fritt ifrån brännbart material. Gäller även cyklar som hänvisas till cykelrum eller cykelställ.
Endast hjälpmedel såsom rullatorer får förvaras i trapphuset under förutsättning att det inte blockerar utrymningsvägar.
Permobiler skall förvaras inne i lägenheten då laddning av en permobil är en brandrisk. Förvaring av permobil inne i lägenheten anses som säkrare då det minimerar en eventuell brandspridning. -
Tvätt- och diskmaskin
Länsgården ordnar tvätt- och/eller diskmaskin i din lägenhet där det är möjligt, mot en något förhöjd månadshyra. Vill du installera egen tvätt- eller diskmaskin, måste det utföras fackmannamässigt av någon med behörighet. Kontakta gärna oss, så hjälper vi dig vidare.
-
Uppsägning av hyresavtal
Har du tänkt att flytta och vill säga upp ditt hyresavtal ska du i första hand skriva på ditt hyresavtal, se sida 2 där finns en rad för uppsägning. Det går även bra att skriva uppsägning direkt på ett vanligt papper och skicka till Länsgården eller kom in med det på kontoret.
Uppsägningen ska innehålla namn, adress och till vilket datum du tänker flytta ut. Ange även din nya adress.
Uppsägningstiden är 3 månader från kommande månadsskifte. Gäller även studentbostäderna.
Vid dödsfall är det 1 månads uppsägning från kommande månadsskifte.
Länsgården skickar en skriftlig bekräftelse på din uppsägning och meddelar ett datum för att göra en statusbesiktning, detta för att meddela dig om något du måste åtgärda innan flytt. Även för att planera eventuell rust av bostaden för nästkommande hyresgäst. -
Utelåsning
Ring dygnet runt telefon 010 - 470 57 00. För tillträde till lägenheten krävs legitimation. Kostnaden betalas av hyresgästen och sker i samband med upplåsningen.
-
Uthyrningspolicy
Här presenteras ett utdrag ur Länsgårdens Uthyrningspolicy. För att läsa policyn i sin helhet klicka här Uthyrningspolicy (PDF).
Grundkrav
- Du ska ha fyllt 18 år.
- Du ska ha ekonomiska förutsättningar för att klara hyran för den sökta lägenheten och måste därför uppfylla Länsgårdens inkomstkrav.
- Du får inte ha någon hyresskuld.
- Du bör inte ha några betalningsanmärkningar.
- Du ska ha goda referenser från din tidigare hyresvärd.
- Du ska vara skriven på adressen där den hyrda bostaden ligger.
- Du ska ha en gällande hemförsäkring under hela hyrestiden.
Inkomstkrav
Du ska ha ekonomiska förutsättningar för att klara hyran för den sökta lägenheten. Inkomsten skall stå i proportion till den aktuella lägenhetens hyresnivå.
Som inkomst räknas:
- Lön från anställning.
- Pension.
- Inkomst från kapital.
- Ersättning från försäkringar.
- Försörjningsstöd.
- Bidrag (t.ex. bostadsbidrag, studiebidrag, underhållsbidrag, sjukbidrag, barnbidrag).
Vid anmodan måste du kunna styrka dina inkomster inom angiven tid, annars förlorar du din plats i kön.
Länsgården förbehåller sig rätten att ta kreditupplysning på samtliga sökande.
Tidigare hyresskuld eller betalningsanmärkningar
- Du får inte ha någon hyresskuld till Länsgården eller annan hyresvärd.
- Du får inte ha mer än 20 000 kr i skuldsaldo hos Kronofogden.
- Du får inte ha haft några betalningsanmärkningar under det senaste året.
Undantag: om du under minst 12 månader har betalat av på din skuld i kombination med att inga nya betalningsanmärkningar har inkommit kan vi godkänna din kreditprövning.
Referenser från tidigare hyresvärd
Om du från tidigare hyresvärd erhåller negativa omdömen kan vi neka dig att söka lägenhet hos oss. Efter 12 månader kan du begära omprövning av beslutet.
Trångboddhet
Våra bostäder är byggda för ett max antal personer som får vara boende i bostaden samtidigt. Syftet är att förhindra osunda boendeförhållanden, både för er som bor trångt men även för kringboende som påverkas.
Medsökande
Medsökande är den som avser att bo tillsammans med den sökande. Hyresavtal tecknas med båda sökande och den gemensamma inkomsten läggas till grund för godkännande.
Energispartips
-
Kör full maskin
Om du använder diskmaskin: Kör med full maskin. Stäng av torkfunktionen som drar mycket energi. Skrapa av matrester innan disk i stället fär att skölja av dem. Använd kortast möjliga program.
-
Säg till oss om droppande kranar
En droppande kran kan på en dag dra lika mycket energi och vatten som en dusch och det till ingen nytta. Står kranen och droppar ett helt år motsvarar det 100 fyllda badkar med vatten, helt i onödan!
-
Köp energieffektiva elektronikprodukter
Om du ska köpa ny tv försök att hitta en med inbyggd digitalbox som klarar de sändningar du har hemma. Då slipper du ha en separat digitalbox som kan dra lika mycket el som en mindre tv. Naturskyddsföreningen har en lista med de mest energieffektiva tv-apparaterna på toptensverige.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, där hittar du även andra energismarta prylar.
Sortera rätt
-
Vad kan man sortera på våra miljöstationer?
Målet är att i alla våra miljöstationer ska du kunna sortera följande förutom grovsopor som du ska frakta bort:
Metallförpackningar, plastförpackningar, färgat glas, ofärgat glas, tidningspapper, pappersförpackningar, matavfall, restavfall, farligt avfall.
Lär dig mer om källsortering
Städa rätt
-
Städa med naturliga lösningsämnen
Många kommersiella rengöringsmedel innehåller starka kemikalier. Att använda naturliga lösningsämnen är vänligare mot miljön och många ingredienser hittar du i skafferiet. Här kommer några tips som kan vara värt att prova!
-
Badrumsspray
I badrummet har du främst två sorters smuts: fett och kalkavlagringar. Såpa löser fett, ättikan bryter ner kalken.
- 1 tsk såpa
- 1 dl ättika
- Saften av 1 citron
- 2 dl vatten
Blanda allt i en sprayflaska -
Hushållsspray
Den här sprayen kan man använda till nästan allt! Såpa löser fett och lyfter smuts från målade ytor och förstör inte känsliga köksluckor, som laminat.
- 5 ml såpa (½ kapsyl)
- 5 dl vatten