Cecilia fixar tekniken – så att andra kan leva sina liv
Publicerad: 13 aug 2025
Det är lunchtid på Skebäcks vårdcentral. Doften av nylagad mat fyller köket på den nyöppnade seniorrestaurangen. Arbetet i köket pågår för fullt. Det puttrar i grytor och bakplåtar.
– I dag blir det äppelpaj till efterrätt, berättar de i köket, samtidigt som doften sprider sig i lokalerna.
Det är i köket vi möter Cecilia Ålkärr, fastighetstekniker på Länsgården. Hon har ansvar för flera av Länsgårdens fastigheter i Örebro och ser till att tekniken bakom en trygg boendemiljö fungerar som den ska. Ofta fixar hon saker helt utan att någon märker det.
– Mitt jobb handlar mycket om att tekniken ska fungera utan att märkas, så att hyresgästerna kan leva sina liv, utan att behöva tänka på vad som pågår i väggar, rör och schakt, summerar hon.
Seniorrestaurangen på Skebäcks vårdcentral har öppet alla dagar om året, även på julafton. Så här måste allt fungera hela tiden. Just i dag är en kokgryta trasig i restaurangköket. Cecilia är på plats och kontrollerar utrustningen, dokumenterar felet och gör en felanmälan.
”Värmesystemet är hjärtat i fastigheten”
I förbifarten nämner kökschefen Arto att det luktar konstigt i garaget. En kedja av händelser leder Cecilia vidare genom eftermiddagen.
– Det är ofta så, att någon säger något i förbifarten. Man lyssnar och följer upp. Ofta leder det till något mer, berättar Cecilia.
Cecilia är utbildad till drifttekniker, men har sin bakgrund inom vården. Hennes sätt att beskriva sitt arbete är därför både ovanligt och träffande.
– Jag brukar se värmesystemet i fastigheten som själva hjärtat, medan ventilationen är lungorna. Sedan finns det ett övergripande system som styr alltihop, och det är hjärnan. Så en fastighet funkar ungefär som en människa, säger hon och ler.
”Man får inte låsa sig vid en lösning”
Efter besöket i köket går Cecilia vidare till garaget. Där finns mycket riktigt ett luktproblem. I måndags upptäcktes en läcka i ett avloppsrör. Teorin är att väggen har sugit åt sig lukt och bakterier. Cecilia planerar att behandla ett område i garaget med medel mot detta, men hon chansar inte. Först spolar hon rent i alla rör, och då är slamsugningsbilen på plats. Cecilia håller kontakt med kollegan Kristian via telefon, samtidigt som han spolar. Samarbetet går snabbt och effektivt.
– Man får inte låsa sig vid en lösning. Det kan vara något helt annat än man först tror, förklarar Cecilia.
När luktfrågan är utredd och åtgärdad fortsätter Cecilia med en tillsyn av SBA – det systematiska brandskyddsarbetet. Det är en del av hennes löpande uppdrag. Hon kontrollerar att utrymningsvägar är fria och att skyltarna lyser som de ska.
– Under vintern kan snön bli ett problem genom att bidra till skymda nödutgångar. Men på sommarhalvåret är allt lättare att se, konstaterar hon.
Skyltar, kylslingor och invaderande myror
På fastigheten Ängen har Cecilia nyligen lagt en beställning på 40 nya skyltar eftersom de nuvarande lyser för dåligt.
Väl vid familjecentralen är det en hyresgäst som undrat varför kylen inte fungerar som den ska. Cecilia kontrollerar den och konstaterar att kylslingan stänger av för snabbt.
– Avrinningen fungerar inte, eftersom hålet baktill är täppt, meddelar Cecilia.
Till sist en klassiker i fastighetsskötarens vardag: myror på toaletten. Nu får Cecilia ge råd om hur dosorna som bekämpar myrorna bör användas.
– Det kan verka som ett litet problem och lätt att hantera, men om man gör fel lockar man bara fram ännu fler, säger Cecilia och skrattar.
”Det viktiga är att teamet fungerar”
Cecilia är en av få kvinnor i en traditionellt mansdominerad roll och bransch. Men det är inget hon funderar så mycket på längre.
– Ibland får man spela lite på att man inte kan – fast man kan. Det viktiga är att få förtroende och att teamet funkar. Och det gör det, konstaterar hon.
Dagen rundas av där den började tidigt i morse – i teknikrummet. Cecilia gör några sista noteringar i mobilen. Hon stänger ett ventilationsskåp och dubbelkollar att inget står på larm. Hon återkommer till syftet med hennes jobb – att skapa trygghet för hyresgästerna.
– Det viktigaste jobbet är ofta det man inte ser. När allt funkar märks det inte, men alla märker direkt när det inte fungerar, säger Cecilia.