”Ger man förtroende får man förtroende tillbaka”
Publicerad: 08 sep 2025
I tolv år jobbade Inga-lille Atterling som fastighetsmäklare. Men i samband med en föräldraledighet sökte hon sig till Länsgården. Sedan fem år tillbaka arbetar hon som förvaltningschef. Som chef uppmuntrar hon kollegorna att fortsätta utvecklas – precis som hon själv gjort sedan starten på Länsgården.
– Jag försöker driva på utvecklingen, genom att tänka nytt, förnya arbetssätt och uppmuntra till fortsatt utbildning, berättar hon.
Det var under en period av föräldraledighet som Inga-lille Atterling såg en annons om en tjänst som bovärd och uthyrare på Länsgården. Där och då hade hon aldrig hört talas om bolaget, trots att hon både bodde och arbetade i samma stad.
– Länsgården var nog lite mer anonymt då, tänker hon.
”Jag fick en bra känsla redan på anställningsintervjun”
Men redan på intervjun kände Inga-lille att Länsgården var ett bolag för henne.
– Jag kände direkt en familjär atmosfär. Jag fick en känsla av att jag skulle kunna använda min erfarenhet och samtidigt utvecklas på Länsgården. Och så har det blivit, berättar hon.
Under Inga-lilles dryga elva år på Länsgården har bolaget utvecklats från ett traditionellt förvaltande fastighetsbolag till ett modernt fastighetsutvecklingsbolag med höga ambitioner.
– Vi har nog satt Länsgården på kartan lite mer under de senaste åren, både lokalt och nationellt, konstaterar hon.
Inga-lille började som bovärd och uthyrare på Länsgården. Men med stöd från en då ganska nytillträdd VD, Camilla Petersen, utbildade hon sig till diplomerad förvaltare. Efter några år som förvaltare tog Inga-lille över som förvaltningschef på Länsgården.
– Mitt uppdrag handlar om att tillsammans med kollegor förvalta och utveckla våra fastigheter på bästa sätt samt att se till att vi når våra ekonomiska mål, förklarar hon.
Dialog, kommunikation och förtroende
Som chef försöker Inga-lille skapa ett öppet klimat, där alla vågar och vill bidra.
– Jag är mån om att vi har en öppen dialog, bra kommunikation och att vi lyfter varandra. Det är det viktigaste som chef, som jag ser det.
Att som chef visa förtroende gör uppdraget enklare, menar Inga-lille.
– Om jag visar mina medarbetare förtroende, så får jag förtroende tillbaka. Svårare än så behöver det inte vara.
I en kunskapsintensiv miljö är det viktigt att man som chef lyssnar på sina medarbetare och litar på deras kompetens, resonerar Inga-lille.
– Som chef behöver jag vara ödmjuk inför att mina medarbetare ofta vet bättre än mig själv. Förvaltning är ett så brett område, så det är omöjligt att ha koll på allt själv.
”Mitt bästa ledarskapsråd är att…”
Inga-lille beskriver att det är viktigt för henne att få bolla frågor med medarbetare och andra chefer innan hon fattar beslut. Det är viktigt att lyssna på andras åsikter, skapa en ”teamkänsla” och strävan mot samma mål, resonerar hon.
– I dag känner jag att mitt gäng kommer till mig med både stora och små saker. Det ser jag någonstans som ett kvitto på att jag har lyckats skapa en öppen dialog.
På Länsgården mäts ett så kallat ledarskapsindex, där cheferna får såväl betyg som kommentarer på hur de lyckas i sitt ledarskap. Det tycker Inga-lille är bra.
– Det är ett viktigt verktyg för att se till att vi är på rätt väg.
Om hon hade kunnat ge sig själv ett råd när hon började som ledare, så hade det handlat om tålamod.
– Allt tar längre tid än man tror. Jag vill gärna få saker klara och i mål, men processer tar tid, särskilt när det gäller att införa nya system eller nya arbetssätt. Invanda mönster och rutiner kan vara svåra att ändra på, men är samtidigt viktiga att ta sig igenom för att få ett bättre resultat framöver.
Erfarenhetsåterföring och ständig utveckling
Länsgårdens förändrade inriktning de senaste tio åren – från ett förvaltande bolag till ett mer utvecklingsinriktat bolag – har även påverkat förvaltningens roll.
– De senaste åren har vi haft flera stora byggprojekt i gång samtidigt. Nybyggnadsprojekt som pågår intill befintlig verksamhet eller bostäder är en utmaning, säger Inga-lille.
Men det har inte bara varit utmanande, utan framför allt en rolig och lärorik tid, resonerar Inga-lille.
– Vi jobbar mycket med erfarenhetsåterföring i våra projekt. Under de här åren med många stora projekt har vi lärt oss väldigt mycket, som vi tar med oss framåt. När färdigställda byggprojekt överlämnas till förvaltningen så gäller det att planera för att allt ska fungera – inte bara om ett år, utan på längre sikt. Det gör oss till en bättre fastighetsförvaltare.
Inga-lille ser fram emot att fortsätta utveckla Länsgården tillsammans med sina kollegor.
– Som förvaltningschef ser jag förstås fram emot att utveckla vår förvaltning ännu mer. Vi har nyligen infört ett nytt system för långsiktig underhållsplanering, så det ska bli spännande att arbeta med det fullt ut. Vi utvecklas och utvecklar hela tiden, konstaterar hon.