Hyresgästerna ger Länsgården högt betyg i årets NKI-undersökning

Länsgården har genomfört 2025 års NKI-undersökning (Nöjd Kund Index) bland sina bostadshyresgäster, vilket är ett verktyg som fångar in synpunkter och bidrar till att driva utvecklingen framåt. Undersökningen visar att förtroendet för Länsgården fortsatt är starkt, även om årets index landar något lägre än föregående undersökning.

Undersökningen, som genomfördes under perioden 24 april till 21 maj, skickades till samtliga hyresgäster inom Länsgårdens och Örebro Gåsens bostadsbestånd. Totalt svarade 46 procent av de tillfrågade hyresgästerna – 113 personer – vilket inkluderar både digitala svar och pappersenkäter.

Resultatet visar att Länsgården har ett genomsnittligt NKI-värde på 83 av 100 möjliga. Det är ett gott betyg som speglar ett positivt helhetsintryck och hög vilja att rekommendera Länsgården som hyresvärd. Även om siffran är något lägre än 2023 års NKI på 86, visar resultatet att många hyresgäster är fortsatt mycket nöjda med sitt boende.

Innovation som gör skillnad – hyresgästförslag blev succé

En av årets höjdpunkter i undersökningen är den positiva responsen kring den nya funktionen för digital bokning av tvättstuga, ett förslag som kom från en av hyresgästerna i förra årets undersökning. Förslaget vann då priset som årets mest innovativa idé, och har nu alltså implementerats.

– Det gläder särskilt att just denna funktion är den som fått mest beröm i årets undersökning. Det är ett tydligt exempel på hur Länsgården lyssnar på sina hyresgäster och omsätter deras idéer till konkret förbättring i vardagen, säger Caroline Warman, hyrescontroller på Länsgården.

Höga betyg för trygghet, bemötande och tillgänglighet

Flera av de enskilda frågorna i undersökningen har fått mycket höga betyg av hyresgästerna. Bland de områden som sticker ut positivt finns:

Trygghet i bostadsområdet: 86 av 100, ett fortsatt starkt värde som visar att hyresgäster känner sig trygga där de bor.

Bemötande från Länsgårdens personal: 85, ett kvitto på god kommunikation och respekt i kontakten mellan hyresvärd och hyresgäst.

Tillgänglighet vid kontakt: 84, hyresgäster upplever att det är enkelt att nå fram till Länsgården.

Hantering av felanmälan: 83, ett gott betyg för den praktiska servicen i vardagen.

Helhetsintryck av hyresvärden: 82, ett stabilt värde som väger tungt i NKI.

Det är tydligt att de personliga kontaktytorna och tryggheten i boendemiljön uppskattas allra mest.

Önskemål för framtiden

I årets fria kommentarer lyfts även flera förbättringsförslag som kan bli värdefulla inslag i det fortsatta arbetet. Bland annat nämns önskan om fler fraktioner i soprum för bättre sortering, laddstolpar för elbilar, odlingslådor och fler tvåor i bostadsutbudet. Förbättrad information om sopsortering och återvinning samt sensorstyrd belysning i tvättstugor är ytterligare förslag.

Flera av dessa synpunkter handlar om hållbarhet, trygghet och ökad digitalisering – områden som Länsgården redan arbetar aktivt med att utveckla.