VD Camilla Petersen summerar händelserikt år
Publicerad: 22 dec 2023
Det har varit ett händelserikt år på Länsgården. När VD Camilla Petersen summerar året lyfter hon fram invigningarna i Kumla och Hallsberg, vinsten av Vårdbyggnadspriset, certifieringen av Länsgården som arbetsplats samt den förbättrade kundnöjdheten.
– Det har varit ett intensivt år för oss på Länsgården, och jag vill passa på att tacka både medarbetare, samarbetspartners och hyresgäster för ett gott samarbete under året som gått.
De två stora invigningarna – av Blomsterängen i Hallsberg och Kungsparken i Kumla – skedde inom loppet av bara några veckor i våras.
– Både våra medarbetare och alla våra partners gjorde storartade insatser för att få allt på plats. Nu känns det väldigt roligt att se hur bra allt blev, konstaterar Camilla.
Andra vinsten i rad av Vårdbyggnadspriset
Ja, för bra blev det. Kommentarerna från både boende och personal brukar vara laddade med superlativ. Och under hösten vann Kungsparken dessutom det prestigefyllda Vårdbyggnadspriset.
– Projektet med Kungsparken har varit väldigt lyckat, och det vi har skapat tillsammans där är ett tydligt uttryck för vad vi på Länsgården vill åstadkomma. Vi vill att de boende ska trivas och kunna ha ett så fungerande liv som möjligt på ålderns höst, säger Camilla.
Det är andra gången i rad som ett av Länsgårdens vård- och omsorgsboenden vinner priset. Förra gången var det Smedsgården som kammade hem segern, och nu var det alltså Kungsparkens tur.
– Jag tycker det visar att vi är på rätt väg när vi bygger bort institutionsmiljöerna och i stället skapar förutsättningar för hemlika miljöer för våra äldre. Jag hoppas att fler kommer anamma det synsättet framöver, säger Camilla.
Certifiering av Länsgården som en god arbetsplats
Under hösten certifierades Länsgården även som Great Place To Work. Certifieringen bygger på vetenskaplig grund och är en bra värdemätare på hur arbetsmiljön är.
– Vi har under lång tid investerat i våra medarbetare och i deras arbetsmiljö. Certifieringen blev ett kvitto på att våra medarbetare trivs, och det gör mig väldigt glad. För oss som utvecklingsbolag är det viktigt att vara en attraktiv arbetsgivare för kompetenta medarbetare, förklarar Camilla.
Förbättrad kundnöjdhet – bland alla hyresgäster
Alldeles nyligen genomförde Länsgården en kundundersökning, som visade att kundnöjdheten har ökat påtagligt under de senaste två åren. Såväl lokalhyresgäster som bostadshyresgäster är mer nöjda med Länsgården som fastighetsägare än tidigare.
– Det här är något som vi har arbetat väldigt målmedvetet med. Vi finns ju ytterst till för våra hyresgäster, så det är så klart väldigt roligt när alla våra ansträngningar för att förbättra hyresgästernas situation också märks när vi mäter kundnöjdheten, säger Camilla.
”Det positiva samarbetet är grunden för alla framgångar”
Mycket har hänt under året, och allt kan inte nämnas här. Men när Camilla ska summera året vill hon framför allt lyfta fram det positiva samarbetet – både internt och externt.
– Det är våra medarbetare, i samarbete med både kommuner och andra partners, som skapar resultat, framgångar och kundnöjdhet. Jag vill passa på att önska all en riktigt god jul och hoppas att de får möjlighet att både vila och njuta av gemenskap med nära och kära.